Få figuren igen efter fødslen

Woman workout

Har du lige født og venter utålmodigt på at kunne passe de gamle, stramme jeans? Selvom det kunne være utrolig lækkert at få den gamle, slanke krop tilbage igen lige efter fødslen, er dette bare ikke en realistisk tanke. Din krop har været igennem et hårdt pres under graviditeten, og da det tog omkring 40 uger at tage de mange kilo på, vil det unægteligt ligeledes tage en god portion tid, inden den slanke krop atter er tilbage. Derfor er det vigtigt, at du accepterer, at fedtdepoterne ikke forsvinder med det samme, og at du er nødt til at starte træningen ud i et langsomt tempo. Læs med herunder og få en række god råd til, hvordan du kan få din figur igen på en måde, der respekterer din krops behov efter graviditeten og fødslen.

Start langsomt op med træningen

Da din læge først efter seks uger kan fortælle dig, at din livmoder har trukket sig sammen, og at du hermed er ved at finde tilbage til et før-graviditets stadie, er det vigtigt, at du ikke starter ud med benhårde træningsture ned i fitnesscentret en uge efter fødslen. Selvom den hurtigste måde at tabe sig på efter fødslen er ved at dyrke motion, skal du huske på at starte stille og roligt op. Undgå at pres dig selv for meget, da din krop har brug for en god portion energi til at komme sig efter fødslen. Det er derfor en supergod idé at tage de behagelige gåsko på for derefter at gå en skøn tur ude i den friske luft med barnevognen. Lidt efter lidt kan du forlænge gåturen og dermed forbrænde de ekstra kalorier, som du går og drømmer om.

Lav nogle gode træningsøvelser derhjemme

Da du kommer til at tilbringe mange timer i hjemmets trygge rammer, er det desuden oplagt at finde den bløde yogamåtte frem, så du kan lave nogle lette øvelser på stuegulvet. Imens din baby får sig en middagslur, kan du nemlig snildt lave et par øvelser, der styrker dit mellemgulv og bækkenbundsmuskulaturen, så din krop kan komme i form igen efter graviditeten. Har du tænkt på at gå i gang med mavebøjningerne, er det dog vigtigt, at du ikke laver disse øvelser, inden du har fået genoptrænet din bækkenbund.

Efter de seks uger

Når din læge har givet dig den gode besked, kan du godt begynde at pakke træningsskoene ned til de ugentlige fitnessture. Nu har du nemlig muligheden for at træne cirka tre-fem gange om ugen, hvor hver træningsgang må vare op til 30 minutter. Ved du, at du vil få svært ved at komme afsted ned til fitnesscentret på egen hånd, kan du nemt tilmelde dig et efterfødselshold, så motivationen pludselig ikke er til at ryste af dig. På efterfødselsholdene har du ligeledes muligheden for at tage din søde baby med, så både dig og barnet kan få noget ud af træningen.

Kosmetiske problemer

Udover den manglende søvn, der måske ofte ses på dit ansigt efter fødslen, kan det desuden være, at du under graviditeten blev ramt af irriterende karsprængninger. Karsprængninger, der er en tilstand, hvor små kar sprænges grundet skader i karvæggen, ses ofte hos gravide kvinder. Dette skyldes, at hormonet progesteron bliver udskilt under graviditeten, som øger karvæggens eftergivelighed. Du kan dog heldigvis få gode og effektive behandlinger af karsprængningerne. Læs blandt andet om behandlinger af karsprængninger udført af Åreknudeklinikken, Varix, her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *